Vinterroning

Vinterroning er pragtfuld - vi skal bare tænke på sikkerheden og forberede os ordenligt, så er det også forsvarligt.

Der er to forskellige problemer for en person, der vælter i vandet. Dels er der Kuldechokket, der opstår straks, og dels er der Afkøling - (Hypertermi) - der tiltager efterhånden, som tiden går.

Når vi ror med høj puls, er vi forholdsvis let påklædte - er du forberedt til at kunne gøre et længere stop på turen?
Der kan opstå en skade, en anden kæntrer eller andet - du er ikke til meget hjælp, når du først er blå, eller fingrerne er stive - det kan endda hurtigt blive vanskeligt at genoptage roningen på forsvarlig vis!

Kuldechok

 

Med træning kan du forberede dig mod kuldechok.

Gode Råd Ved Vinterroning

  • Tag altid ekstra tøj med i båden.
    Ved aktiv roning er det ikke nødvendigt med ret meget tøj på. Hvis en af de andre får en rorskade, vælter eller på anden måde tvinger dig til at stoppe roningen - så er det vigtigt at kunne supplere påklædningen til de nye forhold.

    Bliver du kold så bringer du lettere dig selv - og de andre - i fare.
  • Ansvar
    Påtal det, hvis du syntes, at andre bærer sig dumt ad.
  • Rohandsker
    Hav altid rohansker i båden - selv om du ikke forventer at bruge dem. Når først hænderne bliver kolde, kan de ikke være dig selv eller andre til megen hjælp 
  • Hue
    Brug hue - eller tag altid en med. Langt den største del at vores varmetab sker gennem hovedet - og især når vi er klædt på, som vi normalt er på en rotur.
    Vælg en hue, der bliver siddende på, selv om du ryger en tur i vandet.
  • Lav en nødpakke
    Pak en plastikpose med fodtøj, hue, vanter, trøje, alutæppe, chokolade - og forsejl den vandtæt med tape (eller køb en pose med vandtæt lukning) 
    Tag den med på alle roturene hele vinteren - får du ikke brug for den, så kan du bryde forsejlingen til foråret og nyde chokoladen med tanker om en god vintersæson.
  • Landsiden
    Vær altid opmærksom på hvilken side af åen, du følger. Hvor åen er smal kryds over af og til, så du altid følger den side, hvor der er nærmest til et hus.
  • Afstand til land
    Tilpas afstanden til land efter, hvor langt du er sikker på, at du kan svømme den pågældende dag - ro ikke bare der, hvor du plejer. Det skal være i dine tanker hele tiden, under hele roturen, hvergang!!
    Kajakudvalget anbefaler, at du ikke ror mere end 40 m fra land i vintersæsonen. 40 m er netop den længde vores bådbro har - kig på den, og lær dig at afstandsbedømme 40 m.
    Prøv teorien af - prøv at svømme fra den ene ende af broen til den anden ved forskellige vandtemperature, og evt forskellige påklædninger.
  • Tilvænning 
    Du kan tilvænne kroppen mod kuldechock -
    læs nærmere under kuldechok.
  • Is
    Ro aldrig, hvor der er is mellem dig og land.
    Hold dig langt væk, hvis strømmen føre ind under isen (feks indløbet i Gudensø)
  • Bådvalg
    Vælg en bådtype, hvor du er sikker på, at du kan holde balancen under de forhold, der netop er den pågældende dag.
  • Opdrift
    Vær sikker på, at der er opdrift nok i båden til, at den kan holde både sig selv og dig oppe. Det kan være hensigtsmæssigt at kunne lægge sig op bag på båden og plaske sig ind, i tilfælde af en kæntring.
  • Neopren
    Overvej, om du vil kunne anvende neoprenpåklædning, når du ror. Ved roning med høj puls kan det være svært at komme af med varmen gennem neoprenen - men er du en af dem, der "absolut skal ro med høj puls uanset vejr og vind?
    Neoprenen vil give store fordele i tilfælde af kæntring - både mod kuldeschock og mod afkøling. Den vil også give dig lidt mere opdrift.

Afkøling

 

Hvordan minimere vi afkølingen hvis vi falder i koldt vand?

Læs mere om Afkøling her.
Henter billeder...