Den Store Udvidelse I 1976

Den 5. maj 1976 påbegyndes arbejdet med den store udvidelse af det dengang 13 år gamle klubhus. Den første pæl funderes, rambukken er opstillet foran den gamle galv mod vest - til venstre ses vinduerne i herrernes omklædnings rum.

Når pælene er sat, graves jorden omkring hver enkelt pæl væk ned til grundvandsspejlet, hvorefter pælen saves over. Træværket kan holde i mange mange år, det kan ikke rådne, når blot det forbliver under grundvandsspejlet.

Udfor den oprindelige sydgavl er der sat pløkke, hvor funderingspælene skal rammes ned til den nye opholdsstue.

Over pæletoppen svinger fugtigheden i jorden afhængigt af årstiden. Hvis der blev anvendt træværk her, ville det rådne ret hurtigt. Derfor anvendes beton.
Oven på pæletoppen sættes et betonrør, som udstøbes med beton. Jorden kan derefter fyldes tilbage i hullerne, således at der nu er etableret et stabilt fundament til at bygge selve huset på.

Arbejdet er sat i system, rambukken er lagt op på bjælker og slæbes derpå fra pæl til pæl. De første pæle ses på billedet, og tætheden af dem giver et indtryk af det kæmpe arbejde, der venter forude. Pælene bankes ned gennem dyndlaget, helt ned til de står fast i det underliggende sandlag, dybden ned til det svinger, men er stedvis 4 m.

Tømrerarbejdet skrider godt frem. Bjælkelaget og strøerne er udlagt på funderingspælene, og montagen af gulvpladerne er påbegyndt. Skelettet til facadevæggene er sat op.

Spærene monteres - endnu er arbejdet med det nye indgangsparti ikke gået i gang.

Skelettet bygges op, og spærene er ved at være på plads.
Det er ved at være tid til rejsegilde.

Gulvet i pejsestuen etableres som direkte fundering - uden funderingspæle. Der udstøbes én stor armeret gulvplade, som fordeler trykket fra bygningen over hele gulvarealet

Og rejsegilde blev der.

Arbejdet har nu løbet i 3 månder fra maj og frem til august 1976

Bjælkerner er udlagt på pælene under opholdsstuen og strøerne monteret ovenpå, klar til udlægning af gulvet helt frem til pejsestuen

Håndværkerne hygger sig - formentligt med god samvittighed.

Endnu et billede fra rejsegildet

Armeringen er udlagt til trapperummet i forhallen. Her vælges også direkte fundering, en løsning som med årene viste sig ikke at kunne bære murværket, uden der kom sætninger.

Se hvordan forhallen blev renoveret i 2002.

Pejsestuen er muret op, og som navnet antyder, så blev der i midten etableret en pejs.

Forhallens murværk, som danner trinnet oppe fra det pælefunderede gulv ned til terrænniveauet.

Pejsestuen set fra haven

Murerarbejdet i forhallen er færdigt. Vinduespartiet til opholdsstuen er monteret. Samtidig er der genbrugt elementer fra den tidligere vestvæg.

Beklædningsarbejdet er færdigt.

Så kom endelig den store dag for indvielsen af det nye klubhus den 26. marts 1977.

Huset er lukket og dejligt. Vi er nu så langt fremme på året, at der er sne udenfor vinduet.

De nye lokaler inspiceres.

Bemærk  træskoene. De kom til at hænge der de næste 26 år - læg også mærke til lamperne i deres orginale look.

Plads til lidt hyggelig samvær under de mange mange timer som lægges i arbejdet.

Og fest blev der - her er der dækket op i den kæmpe store nye bådhal.