Vigtigt!

5. januar 2017 10:31 , af Torben Lindeschouw
PRÆCISION AF ANSVAR VED SKADER PÅ EGNE, KLUBBENS OG ANDRES BÅDE

Her i 2016 har to hændelser medført, at vi været i dialog med vort forsikringsselskab omkring dækning af skader via medlemmernes personlige ansvarsforsikring. De to konkrete situationer var: 1)
Roere fra ARA skader en båd, lånt i Ry Roklub. 2) Roere i Risskov Roklub roer i en klubejet inrigger ind i en sejlbåd, og skader den.

I det første tilfælde fik vi at vide, at skaden skulle meldes til ARA-roernes ansvarsforsikring, og at denne ville dække skaden. Dette er ikke tilfældet (se nedenfor).

I det andet tilfælde, fik roerne ligeledes information om, at skaden skulle anmeldes til deres ansvarsforsikring, og at denne ville dække skaden. Dette er ikke tilfældet (se nedenfor).

Vi har derfor gennem de sidste måneder været i dialog med forsikringsselskaber for at undersøge, hvordan vi kan forsikre os, og undersøge om der er muligheder for, at medlemmerne kan forsikre sig. Disse undersøgelser pågår fortsat, idet dette er ”ukendt” område for forsikringsselskaberne.

Derfor er status på dette tidspunkt som følger:

1. Skader forvoldt ved udlån til medlemmer af andre klubber, dækkes ikke af de pågældende medlemmers ansvarsforsikringer. Evt. skader skal derfor dækkes af  lånerne selv.

2. Skader som klubbens medlemmer forvolder på klubbens både dækkes ikke af klubbens forsikringer. Evt. skader dækkes heller ikke af medlemmernes ansvarsforsikringer iflg. de i dag kendte forsikringsbetingelser. Bestyrelsen har derfor besluttet, at disse skader dækkes af klubben, men ved grov uagtsomhed, forbeholder bestyrelsen sig ret til evt. at rejse krav om dækning af skaden hos de medlemmer, som benyttede båden.

3. Skader, som klubbens medlemmer laver på lånt materiel i andre klubber, dækkes ikke af klubbens eller medlemmets forsikringer, og skal derfor dækkes privat.

4. Skader, som klubbens medlemmer laver på andre både, det være sig andre robåde/kajakker, motorbåde, sejlskibe etc. dækkes ikke af medlemmets ansvarsforsikring, således som betingelserne er i dag. Disse skader dækkes heller ikke af klubbens ansvarsforsikring i Tryg, som er lavet efter aftale med DIF. Disse skader skal derfor betales af medlemmet/medlemmerne.

5. Ejer du din egen båd, er evt. skader på denne samt på bådens udstyr som hovedregel ikke dækket af din indboforsikring, men vi anbefaler, du tjekker din forsikring.
DFfR arbejder pt. med Tryg for at få dette ændret, da Tryg erkender, at der er et uhensigtsmæssigt hul i forsikringsdækningen. Ry Roklub arbejder pt. med at finde en forsikringsløsning på skader, medlemmer laver på klubbens både.

Version nov. 2016