Sommertur langs sydhavets kyster

30. marts 2017 12:51 , af Brylle Bjarnason
Fredag, den 14. juli:
Vi pakker biler og sætter både på trailer.

Lørdag, den 15. juli: maks. 25 km.
Lørdag mødes vi kl.: 06:00 i klubben til morgenmad, og herefter pakkes det sidste, inden vi drager østpå til Præstø Roklub.
254 km senere og efter frokost sættes bådene i vandet, og vi tager en eftermiddagstur rundt i fjorden.

Søndag, den 16. juli: 28 km.
Vi starter stille og roligt; vi roer ind i Storstrømmen, og turen går ned gennem den lavvandede Stege Bugt vest for Møn til Stege Roklub. Der bliver måske tid til en afstikker ind i Stege Nor.

Mandag, den 17.juli: 47 km.
Denne dag bliver nok turens højdepunkt. For det første skal vi ”samle lårene” - vi skal igennem to smalle løb; ”Pilebo Rende” og ”Ulvshave Løb” - og så går det videre nord om Møns Klint til Klintholm Havn; her er der reserveret bord på ”Restaurant Klintholm”: www.restaurantklintholm.dk/index.php/aftenmenu

Tirsdag, den 18. juli: 32 km.
Turen går videre langs Møns sydkyst og ind i Grønsund til Stubbekøbing, hvor vi overnatter i roklubben.

Onsdag, den 19. juli: 38 km.
Vi roer tilbage ud gennem Grønsund, og så går det sydpå langs Falsters østkyst, også kaldet ”Falsters Riviera”. Vi roer forbi sommerhusområder og campingpladser, skov og strand og stopper ved Østersøparken Camping, hvor vi overnatter: www.ostersoparken.dk

Torsdag, den 20. juli: 40 km.
Vi fortsætter videre sydpå, runder Danmarks sydligste punkt, Gedser Odde, og ror videre op langs på Falsters vestkyst, forbi Gedser og op i Guldborgsund til Nykøbing Falster Roklub.

Sydstenen ved Gedser Odde

Fredag, den 21. juli: 46 km.
Vi skal videre op gennem den smalle del af Guldborgsund mellem Lolland og Falster; det skulle være et af de smukkeste farvande i Danmark. Vi fortsætter nordpå til et andet smukt sted, Vordingborg, hvor vi overnatter i roklubben.

Lørdag, den 22. juli: 45 km.
Turens sidste rotur. Vi følger Sjællands sydkyst inden om Farø/Bogø, Lilleø, Tærø og Langø; ud gennem Ulvsund op til Præstø og roklubben.

Søndag, den 23. juli: ”Stortudedag”
Vi pakker bådene og os selv sammen, og så går turen de 254 km hjemad igen, forhåbentlig fyldt op til randen med gode og sjove oplevelser, klar til at møde den truende hverdag igen.